Tips Mencuci Pakaian Putih-Pakaian putih sangat sinonim dengan mudah terkena noda sehingga warnanya berubah menjadi keruh bahkan kuning. Pada dasarnya tidak sukar untuk membuat pakaian berwarna putih boleh kelihatan selalu putih dan bersih. Namun, kerana salah ketika proses mencuci dan juga rawatannya, pakaian putih menjadi lebih mudah berwarna kusam. Kainnya pun juga sangat mudah rosak apabila anda merendam pakaian putih dengan cecair peluntur terlalu sering. Inilah tips mencuci pakaian putih yang baik dan benar agar warnanya kelihatan sentiasa segar dan tidak mudah kusam.
Tips Mencuci Pakaian Putih
Tips Mencuci Pakaian Putih

1. Pisahkan Pakaian Putih Dengan Pakaian Berwarna

Apabila mencuci pakaian putih, pastikan untuk memisahkan pakaian putih dengan yang berwarna lain. Cuci di pakaian putih di tab berasingan. Pastikan pula untuk menggunakan air yang bersih dan bening untuk membasuh mereka. hal ini perlu dilakukan memandangkan pakaian berwarna putih boleh menularkan warnanya alias luntur.

2. Gunakan Detergen Yang Tepat

Usahakan untuk memilih sabun yang memang ditujukan untuk membuat pakaian tetap putih dan noda yang ada pada pakaian terangkat dengan baik. Pastikan menggunakan detergen yang tak hanya boleh buat pakaian anda bersih, tapi juga pilih bahan pencuci yang wangi agar anda tak perlu memakai pewangi pakaian untuk buat aromanya tetap wangi dan segar.

3. Gunakan Cairan Pemutih Pakaian

Sesekali, cubalah untuk merendam pakaian putih anda dengan cecair peluntur. Agar cecair pemutih tidak merosakkan pakaian, sebelum memasukkan pakaian ke dalam air berisi cecair pemutih, pastikan untuk mencuci pakaian putih dengan detergen terlebih dahulu. Jika sudah agak bersih, masukkan cecair peluntur. Rendam pakaian kira-kira 5 - 10 minit saja lepas cuci kembali pakaian putih tersebut dengan detergen. Cuci seperti biasa dan bilas dengan air bersih.

4. Mengeringkan Baju Putih

Agar pakaian putih tetap awet dan tidak mudah rosak serta warnanya tetap cerah, keringkan pakaian putih yang selesai dicuci di tempat yang teduh. Pakaian putih hanya cukup dikeringkan di tempat yang berangin. Usahakan untuk tidak mengeringkan pakaian di bawah sinar matahari secara langsung kerana hal ini boleh buat pakaian mudah rosak dan kainnya lebih mudah rapuh.

Itulah tips mencuci pakaian putih agar pakaian boleh selalu putih dan bersih. Agar pakaian juga tetap awet dan benar-benar bersih saat dicuci, usahakan untuk membasuh kaos putih dengan cara manual.

***
-berbagai sumber-